Johanna Höglund om resans innehåll

BE207EC5-2E87-48C3-841F-C5ACBBA5BA68
Foto: Martina Uthardt

Mitt namn är Johanna Höglund och jag driver företaget Mindful Movements i Vasa, Finland. Om du som så många andra upplever att tempot i vardagen är högt med krav och förväntningar från olika håll, hoppas jag att du under den här resan får tid att ta hand om dig själv och kan hitta ett ökat lugn och välbefinnande med hjälp av yoga och mindfulness.

Jag har sedan januari 2019 arbetat på heltid med det jag brinner för, yoga och mindfulness. Det är aldrig för sent att sadla om tycker jag, som tidigare arbetat med inköp och kultur. Yoga och mindfulness är för mig ett sätt att leva som ger en inre frid och glädje.

Jag är utbildad Integral Yoga® Hathalärare (Beginner och Intermediate Level, RYS 300 Yoga Alliance) och har även slutfört alla grundstudier och påbörjat de fördjupade studierna till hathayogalärare för Finlands Yogaförbund (FYF®). Mindfulnessinstruktör har jag studerat till vid Mindfulnesscenter i Sverige (Steg 1 samt Mindfulness och medkänsla) och fått Mind@works-instruktörsutbildning i mindfulness med fokus på arbetslivet.

2029AFCE-1A52-4F6B-AFC7-1BD3D415EF9E
Foto: Martina Uthardt

Yoga

Yoga är att hitta en balans mellan kropp och sinne genom rörelse och andning. Du kommer under veckan att få uppleva olika element inom klassisk hathayoga:

  • solhälsningar och andra Asanas (yogapositioner),
  • Yoga Nidra (avslappning) och
  • Pranayama (andningsövningar).

Samtidigt är det en härlig energi och gemenskap då vi yogar tillsammans i grupp. Yogan är prestationsfri och vi rör oss i ett lugnt tempo med respekt för kroppens egna gränser då vi övar styrka och flexibilitet. Varje människa är unik och olika varianter ges för att det ska finnas lagom med utmaningar för alla. Ingen är alltså för styv eller klumpig för att yoga och timmarna passar såväl nybörjare som dig som redan är bekant med yoga.

Mindfulness

Med mindfulness lär du dig leva alltmer i nuet. Många ältar det som varit eller planerar ständigt för framtiden. Du blir medveten om hur dina tankar och känslor påverkar ditt liv och kan se nya möjligheter att hantera olika situationer. Genom att lära dig att medvetet rikta din uppmärksamhet på en sak i taget kan du minska din stress och samtidigt öka koncentrationen. Mindfulness är även en naturlig del av yogan.

E24B740C-64DA-4603-B941-B4F2E77D27B8
Foto: Martina Uthardt

1. Mindfulness-workshop

Vi varvar teori med olika övningar för att ge en inblick i vad mindfulness är och hur du kan träna mindfulness i vardagen. Om du känner för det, kan du delta i någon/några av de workshoppar vi erbjuder under veckan:

2. Yoga-workshop

För dig som vill träna yoga på egen hand hemma på fritiden eller under arbetsdagen. Vilka rörelser passar exempelvis på morgonen och hur kan du anpassa yogarörelser för exempelvis kontorsmiljö? Vi går igenom träningsprogram som du sedan kan använda dig av.

3. Ett sundare liv. Yoga och mindfulness som en del av vardagen

Få inspiration att fortsätta med yoga och mindfulness då du återvänt hem. Forskning visar att reda 10 minuters träning per dag kan minska stress och öka välbefinnandet. Samtidigt krävs det tid och tålamod att skapa nya rutiner. Du får tips och råd gällande hur du kan träna yoga och mindfulness på egen hand.

Jag ser fram emot att träffas i Spanien och önskar att du sedan kan åka hem glad och lätt i sinnet med förnyad energi. Välkommen med!            Johanna

Tillbaks till Yoga och vandra 3-10.10 2020

Webbplats byggd med WordPress.com.

Upp ↑